
 

 
 

 à la une. 
November 2006

IP/ IT / Media Department 
 
Google’s confrontation with Belgian newspaper publishers.  

The Brussels First Instance Court in summary proceedings ruled in its 5 September 2006 judgment on the issue of the 
relations between professional publishers and on-line research engine services. 

Enjoy your reading! 
 

   
• The facts.  

 

Copiepresse, the claimant, is a company which manages the rights of 
Belgian publishers of French-language and German-language daily 
newspapers and is authorised to carry on business on Belgian territory.  
Its corporate purpose is to defend its members’ copyright and check the 
use by third parties of its members’ protected works.   
Its members are publishers which, under Belgian law, hold rights proper 
to them as publishers and also rights acquired from authors (journalists).   
 

In 2003, Google Inc., editor of the famous search engine launched its 
service called “Google News”.   
 

Google News extracts articles automatically which it then reproduces or 
summarises, the articles being taken principally from the sites of the 
newspaper publishers whose interests are defended by Copiepresse.  
The articles are reproduced and then communicated to the public, as 
press reviews, without the prior authorisation of the copyright holders.  
Copiepresse therefore filed a petition for a descriptive seizure and an 
expert was appointed on 13 April 2006.   
The expert’s searches revealed that “when an article is still online on the 
Belgian publisher’s site, Google refers the visitor, using the deep 
hypertext link mechanism, directly to the page where the article is; 
however, when the article is no longer on the Belgian newspaper 
publisher’s site, the content of the article can be obtained via the cache 
hypertext link, which refers the visitor to the content of the article 
recorded by Google in the cache memory of the gigantic database which 
Google keeps in its huge server park.”   
 

• The claim presented by Copiepresse.  
 

Copiepresse wanted all the articles, photographs and graphic 
representations of the Belgian publishers of French-language and 
German-language daily newspapers reproduced on Google News 
(Belgium) to be removed, subject to a penalty of 2,000,000 Euros per 
day of delay and the publication of the judgment on the homepage of 
“google.be” and “news.google.be” for an uninterrupted period of 20 days.   
 

• The 5 September 2006 decision.  
 
The Court was disagreeably surprised by Google’s attitude: it did not 
take part in the appraisal operations and was in default.  The Court 
therefore first acknowledged Google’s lack of goodwill and subsequently 
that Google had started negotiations with newspaper publishers in other 
countries.   
 

Based on the appraisal report, the Court concluded that the system 
caused the daily newspaper publishers to lose control of their Web site 
and their content and that it bypassed the advertisements on the 
publishers’ sites, whereas they are the source of a considerable part of 
their revenues.  The system was also a means of short-circuiting many 
other elements such as the notices about the publishers, copyright 
notices, etc.  The report also concluded that by using Google’s cache it 
was possible to by-pass the log-in demanded by the publisher and avoid 
paying for the article.   
 

The Court therefore ordered Google to remove from its site the articles, 
photographs and graphic representations of the Belgian publishers of 
the French-language and German-language daily newspapers 
represented by Copiepresse, subject to a penalty of 1,000,000 euros per 
day of delay.  Google was also ordered to publish the entire decision on 
the homepage of “google.be” and “news.google.be” for an interrupted 
period of 5 days, subject to a penalty of 500,000 euros per day of delay.   
 

Google complied with the first sanction, but asked the court to authorise 
the suspension of the penalties attached to the publication of the 
decision.  This request was refused on 22 September 2006.  In the end 
Google put the decision on line.   
 

As it was a default judgment, the next hearing to be held on 24 
November 2006 will examine Google’s opposition request.   
 

• Google’s response.  
 

Following this judgment, the sites of the newspapers “La Libre Belgique”, 
“Le Soir”, “La Dernière Heure” and “Vers l’Avenir” were no longer 
referenced as the first sponsored result when the Internet user carried 
out a search on “google.be”.   
 

However, the sites of these newspapers were still accessible as the first 
sponsored result when an Internet user carried out a search on the 
international form of Google.   
 

It should be noted that a Belgian Internet user connected via a Belgian 
server will be referred automatically to “google.be” and not “google.com”.  
However, once on the “google.be” page, the Internet user can connect 
directly to “google.com”.   
 
Apparently, Google since accepted to collaborate with the Belgian 
publishers… 
 

What provisions of Belgian law have been breached?  
 
¾ The law of 30 June 1994 on copyright and performing rights: the 

author of a literary or artistic work holds an exclusive right of 
reproduction or communication to the public.  Any reproduction 
of a work, as defined by the 1994 law, is therefore prohibited 
without the express authorisation of the rights holder.   

 

¾ The law of 31 August 1988 on databases protected by a sui 
generis right.   

 
• The solutions?  

 

The World Association of Newspapers (composed of 72 national press 
associations and 13 news agencies) has announced a project called 
“Automated Content Access Protocol”, which is apparently a licence 
management system that would indicate to search engines whether they 
can reference a page, for how long and at what terms.  The purpose of 
this project is to prevent search engines breaching copyright.   
 
However, now that search engines like Google have become an 
essential tool on the internet, other questions arise… At the moment, 
some search engines blacklist sites.  The question is then: does a right 
to referencing exist?  
 

SOCIETE D'AVOCATS ● 174 avenue Victor Hugo ● 75116 Paris ● Tél 33 (0)1 44 05 21 21 ● Fax : 33 (0)1 44 05 21 00 ● www.pdgb.com 
 

 



  

• NEWS FLASH: • NEWS FLASH:  
 

• The French rapper MC SOLAAR fined 20,000 Euros in 
damages for infringement.  

 
On 27 April 2006, the Paris Court of First Instance (TGI) ruled that the 
song “La, la, la, la” sung by the rapper MC Solaar was quite simply an 
infringement of the work called “La marchande d’allumettes” written by 
Gérard Layani.  Part of Gérard Layani’s work had been integrated into 
MC Solaar’s song without any prior authorisation.   
 
The Paris Judge based its decision on a study conducted by the SACEM 
(the French society of composers, authors and publishers) which found 
that the melody, rhythm and lyrics of Gérard Layani’s work and MC 
Solaar’s song greatly resembled each other.   
 
The Court held that as Gérard Layani had assigned his exploitation 
rights to the work, he was unable to seek compensation for any 
economic harm.   
 
As a result, the Court sanctioned MC Solaar on the basis of Gérard 
Layani’s “moral right”, ordering the former to put an end to the 
infringement subject to a penalty and to pay 20,000 euros in damages.   
 
The TGI judged first of all that Gérard Layani’s right to the authorship of 
his work had been infringed, by the complete failure to mention the use 
of Gérard Layani’s work on the sleeves of the album and the single and 
in the video clip of “La, la, la, la”.   
 
But the TGI most of all found that MC Solaar had infringed Gérard 
Layani’s right to the respect of his work.  It noted MC Solaar’s “distortion” 
of Gérard Layani’s work by integrating in a rap song a work that is 
qualified as “a classic of "La Chanson Française" .   
 
MC Solaar would have been able to avoid this sanction for infringement 
if he had managed to show that the similarities between the two works 
were the result of chance or “ordinary inspiration”.   
 
This was the argument that the band called the “Gipsy Kings” used 
unsuccessfully in a case where the group “El principe gitano” considered 
that the song “Djobi Djoba” from the “Gispy Kings” was an infringement 
of their song “Obi Oba” (Decision dated May 16, 2006).   
 

 Peer to Peer: The first sanction since the DADVSI law.  
 
Olivier D. was fined 2,000 Euros by the French Criminal Court in its 
judgment of 1 September 2006 under Article L.335-4 of the Intellectual 
Property Code for making music files available to others though a peer 
to peer (P2P) network without authorisation.   
 
The fine was accompanied by the obligation to publish the judgment in 
the press at the defendant’s expense and the confiscation of his 
computer equipment.   
 

The sanction relates to facts committed between 2003 and 2004, 
whereby Olivier D. made musical works available to the public on a P2P 
network (eMule) by means of recordings which reproduced 
performances by national and international artists without any prior 
authorisation.   
 

The Court considered that the material element of the infringement was 
constituted because Olivier D. used the eMule software on his computer.  
When using eMule to download music, the files during downloading are 
automatically made available to the “eMule community” and therefore 
the public, even if the user chooses not to share his files.   
 

 
Les informations et opinions contenues dans cette lettre d’information ne prétendent pas à l’exhaustivité et ne peuvent pas se substituer 

à un avis spécifique rendu au vu d’une situation particulière 

The deliberate nature of the offence, according to the Court, is shown 
from Olivier D’s statements that he “recognised he had been 
passionately interested in information technologies and the Internet for 
the past five years” and had consequently acquired a great deal of 
computer equipment.  This was sufficient for the Court to declare that 
Olivier D. must have known that the copy he made of these musical 
works “was not intended exclusively for him”.   

 

P.D.G.B Law Firm                        DEMOLIN BRULARD BARTHELEM
174, avenue Victor Hugo                  Avenue des Arts 46
75116 Paris  (France)                      1000 Bruxelles (Belgium)
Tél. : + 33 (0)1.44.05.21.21              Tel : + 32 (0)2.213.14.59                    
Fax : + 33 (0)1.44.05.21.00              Fax : + 32 (0)2.213.14.60        
www.pdgb.com                        www.hochelaw.com 

 
                        Julie JACOB - Létitia DUMONT 
                                 Benjamin JACOB    
                           Gustave HOTTEGINDRE 

 
It is to be noted that the Court sanctioned Oliver D. based on the finding 
that he had downloaded only 2 music files whereas the investigators had 
found more than 5,600.  This judgment is therefore tantamount to a 
sanction of downloading itself, when it implies that the downloaded file is 
made available to the public, at a cost of 1,000 Euros per download.   
 

In this case, the S.C.P.P. (a collective company of producers) brought a 
civil action against Olivier D. for the payment of 7,828 Euros as damages  
 

 
 
 
 
for downloading more than 3,700 files of the 5,600 found by the 
investigators.   
The Court declared Olivier D. responsible for the damage suffered by the 
S.C.P.P. but referred the civil decision to a hearing on 19 October 2006.   
 

Olivier D. therefore risks being sentenced to damages in addition to the 
2,000 €uro fine.   
 

It is to be noted that the facts leading to this sanction date back to before 
the entry into force of the DADVSI law, which did not amend Article 
L.335-4 of the Intellectual Property Code.   
 

The position of the Criminal Court is nevertheless in contrast to the 
statements made by the Minister of Culture before the DADVSI law was 
adopted, which implied that individuals downloading on a “minor scale” 
would not be pursued.   
Yet sanctioning an Internet user because he made files available to the 
public without authorisation when downloading musical works comes 
down in practice to sanctioning the downloading itself.   
 
Article 24 of the draft DADVSI bill, which was censured by the Conseil 
Constitutionnel, stipulating a 150 euro fine for each file downloaded, 
seems today to be somewhat of an anachronism!   
 

 On-line betting may be governed by French law.  
 
In a Decision dated 8 July2005, the judge in summary proceedings of 
the Paris Court ordered the Maltese company Zeturf Ltd to stop taking 
bets on horse racing in France on the www.zeturf.com site, as French 
law reserved this activity to a French company called PMU.   
 
Subsequently, the same judge, in its decision of 2 November 2005, 
sought the liability of the companies hosting the www.zeturf.com site, 
the Maltese companies BML and CATL, for not prohibiting access to 
Zeturf Ltd’s site when they realised that the service they were hosting 
was unlawful.   
 
On these grounds, the two above companies had been sentenced to pay 
a provisional fine of 30,000 Euros on the basis of the LCEN law (“law for 
confidence in numeric economy”).   
 

The Court of Appeal when confirming the fine in its 14 June 2006 
judgment emphasised first that the French courts had territorial 
jurisdiction to hear the case because it is in France that the PMU 
suffered damage, whose “connection with the fault of the companies (is) 
manifest since without their technical support the bets could not have 
been placed”.   
 

Secondly the Court of Appeal noted that the 8 June 2000 Directive, now 
part of French law, “recommends the liberty of electronic commerce and 
excludes in its whereas 16 gambling involving wagers having a monetary 
value, including lotteries and transactions concerning bets”.  French law 
was therefore applicable.   
 

With regard to gambling, the simple fact that a company is domiciled 
abroad is not sufficient to escape from the clutches of the French judges 
and the application of French law.   
 

As a result, the Paris Court of Appeal confirmed the 2 November 2005 
Decision and increased the amount of the provision to 210,000 Euros.   
 

However, the merits of the position adopted by the Court of Appeal can 
be tempered following the European Commission’s recent decision to 
investigate the monopoly held by La Française des Jeux  (for lotery) and 
the PMU, which supposedly impedes the free movement of services.  To 
be continued… 
 

 

 
 

http://www.zeturf.com/
http://www.zetirf.com/
http://www.pdgb.com/

	IP/ IT / Media Department

